Képzeld el, hogy a világ egyszer nagyon fordul, és nem az álláskeresők keresik a munkáltatókat, hanem fordítva, a cégek próbálják megtalálni az igényeikhez tökéletesen illő alkalmazottat. Furcsán hangzik? Pedig a munkaerőpiac erre tart, tehát a legjobb, ha már most elkezded építeni az énmárkádat, Facebook, Instagram vagy Linkedin felületeken, hogy a fejvadászok Téged is könnyen megtaláljanak.

Bizonyos szektorokban egyre nagyobb a munkaerőhiány, ráadásul a cégek egyre kreatívabb módon, pontosan becélozzák azt, hogy kivel akarnak együtt dolgozni. Ugyanis a mai munkaerőpiacon már sokkal kisebb jelentősége van a képzettségnek, sőt akár a munkatapasztalatnak, sokkal inkább az emberek személyisége, értékrendje, személyes erőssége dönt. Ennek az az eredménye, hogy a HR-esek proaktív módon, nem feltétlenül hirdetések útján toboroznak, hanem a közösségi média felületen néznek szét a megfelelő jelölt után kutatva. Az sem akadály, ha a kiválasztott munkatársnak éppen munkaviszonya van, egyre több cég csábít el más szervezettől munkaerőt.

Hogyan tudsz felkészülni a karrierre, a munkahelykeresésre még idejében?

Képzeld el, hogy az, amit magadról kommunikálsz egy hatalmas információcsomag, ami az interneten kering, és bármikor eljuthat ahhoz, aki Téged meg akar ismerni. Ha tudatosan készülsz a karrieredre, akkor már időben kitalálod, hogyan kommunikálsz magadról és felépíted azt a karaktert, amit képviselni akarsz.

Ki vagy te és hogyan tudsz „énmárkát” készíteni?

Vajon hozzád milyen érzéseket társítanak az ismerősök? Te a vagányságot, a pozitív gondolkodást, a luxust, a környezettudatosságot esetleg a sportosságot képviseled?

Milyen képeket osztasz meg magadról? Milyen oldalakat követsz és milyen stílusban kommentelsz? Mindezeknek sokkal nagyobb jelentősége van, mint gondolnád.

Bár meglepően hangzik, éppen most is márkázod magad azzal, ahogy megjelensz a facebookon, ahogy fotókat osztasz meg magadról az Instagram-on. Ha kicsit tudatosabb vagy, akkor végiggondolod, hogy milyen értéket akarsz képviselni és ennek megfelelően, következetesen kommunikálsz magadról.

Néhány ötlet az énmárka-építésre:

  • döntsd el, hogy milyen értékeket akarsz képviselni, amikor kommunikálsz
  • tervezd meg Facebook oldalad, borítóképedet, tudatosan lájkolj és ossz meg tartalmakat, csak olyanokat, amikkel hosszútávon tudsz azonosulni
  • indíts egy saját blogot, ahol megosztod egy témában gondolataidat – ez lehet szöveges, fotós, vagy videós blog
  • kezdd el építeni a kapcsolataidat és keress kapcsolatot olyan emberekkel, akik valamiért példaértékűek neked a munka világában
  • vegyél részt önkéntes munkákban, projektekben és használd ezeket munka-tapasztalatként
  • amikor fotózol, használj mindig azonos szűrőt, teremts egy saját képi világot magadról
  • akár ruháid megválasztásával is tudatosan kommunikáld azt az értéket, amiket képviselni akarsz

Az énmárka egy új fogalom, ami egyre hangsúlyosabban van jelen az interneten. Mindannyian márkázzuk magunkat, jobbára tudattalanul. Amikor azonban munkát keresünk, vagy vállalkozásba fogunk nagy jelentősége lehet annak, hogy korábban milyen képet alakítottunk ki magunkról.

Ha tudatosan kommunikálsz magadról és kialakítasz egy saját stílust, akkor mások könnyebben ismernek meg és könnyebben is választanak ki, ha éppen Veled szeretnének dolgozni.

Az énmárka akár munkavállalóként, akár vállalkozóként nagy jelentőséggel bír és egész karriered sikerességét megalapozhatja. Sok sikert a tudatos márkaépítéshez!

Fülöp Johanna