A probléma eredete

Ahogy évről évre egyre erősödik az online marketing szerepe a kommunikációban, értékesítésben, úgy egyre több cég kezd rájönni arra, hogy a sikere nagy mértékben függ ettől a területtől. Ennek ellenére meglepő, hogy az oktatási és képzési rendszer jelentős lemaradásban van a terület fejlődéséhez képest.

Csak egy érdekes példa: ma nincs olyan felsőoktatási intézmény, ahol alap vagy mesterszakon kifejezetten online vagy digitális marketinget tanítanának. Erről még a Digital Hungary-n is jelent meg cikk. Akad ugyan néhány kiegészítő, posztgraduális képzés, de a felvi.hu-n nem találsz olyan szakot, aminek a nevében benne lenne az, hogy “internet”, “online” vagy “digitális”.
Ha pedig megnézzük a többi kommunikációs és marketinges szakot, akkor az ottani tematika sem az online és digitális túlsúlyát mutatja. Ez pedig magával hozza azt, hogy jelentős a hiány jó szakemberekből ezen a piacon. Bár erről kevesen beszélnek, de az online marketinges az egyik legnagyobb hiányszakma a hazai piacon. Ez persze egyben lehetőséget is jelent azok számára, akik ezzel akarnak foglalkozni.

Látva a folyamatokat még 2016-ban a TEDxDanubia egyik rendezvényén ezt mondtam: “A következő 5 évben duplájára fog nőni az online marketing specialisták fizetése.” Itt is egy videó róla: https://www.youtube.com/watch?v=J-3Dx3ueYE8

Ebben annyira biztos vagyok, hogy komoly összeget is mernék rá tenni. Elsősorban azért mert az egész folyamatot le lehet vezetni a kereslet és a kínálat összefüggéséből.

Az online marketingesek kereslete és kínálata

  1. Jelenleg sokkal több jó online marketingesre van szükség, mint amennyi a piacon van.
  2. A mostani online marketinges oktatás (alap és felső) nem termel versenyképes utánpótlást. Sem mennyiségben, sem minőségben.
  3. Piaci alapon pedig nincsenek most olyan oktatási központok, amelyek pótolni tudják a hiányt.

Ebből pedig az következik, hogy a kevés jó szakemberért árverseny fog indulni. Valójában pedig ez már most is tart. Az elmúlt 2 évben több mint 20-30%-ot emelkedett a szenior online marketingesek átlagbére. És ahogy látom, ez a trend nem is fog változni.

Amióta elkezdtem írni az online marketinges és SEO blogomat azóta rendszeresen megkeresnek azzal kapcsolatban, hogy tudok-e jó marketingest ajánlani illetve, hogy milyen tanácsot tudok adni olyanoknak, akik el akarnak indulni ezen a területen.
Egy biztos: képtelenség az egész online marketinget jó szakmai szinten kitanulni. Nem lehet valaki egyszerre kiváló grafikus, tördelő, szövegíró, SEO-s, vágó, operatőr, közösségi médiás vagy épp PPC szakember. Ennek ellenére vannak jó stratégiák, ahogy növelni lehet a munka- és versenyképességünket.

Az online marketingesek típusai

Az alapján, hogy valakinek milyen irányú és mélységű az online marketinges tudása, az embereket 3 nagy területre lehet osztani:

  • specialisták: 1-2 területben jók nagyon (pl SEO)
  • generalisták: több területhez értenek közepes szinten (pl design, content, SEO, PPC, stratégia)
  • T-szintű marketinges: több területhez ért közepesen és 1-2 területen specialista is. (SEO és PPC profi szint, több területen közepes)

Az utóbbi kategóriát szemlélteti az alábbi ábra is. Fent a különböző marketinges területeket lehet látni (Email marketing, Tartalommarketing, Keresőmarketing, Konverzióoptimalizálás, Keresőoptimalizálás, PPC, Social Media, Keresztmarketing, Analitika) és függőlegesen pedig a mély SEO tudást és annak az elemeit.

t-szintu-online-marketinges2

Ebben az esetben több különálló területen is átfogó tudása van egy illetőnek, és mély, szakértői tudással és képességgel rendelkezik 1-2 területre koncentrálva.

Kezdeti lépésnél tehát máris van egy fontos kérdés minden marketing iránt érdeklődő számára:

  • Milyen marketing szakértők akarunk lenni? Specialisták, generalisták vagy T-szintű marketingesek?

A generalisták nagy átka, hogy mindig azt érzik nem értenek elég jól egy területhez, a specialisták meg mindig ki-ki kacsintgatnak másik területek felé. A legjobb ezek közül emiatt a T-szint, mert az egyesíti a specialista és a generalista előnyeit is. Így leszünk a lehető legjobbak, leghatékonyabbak és legkeresettebbek a piacon. A cél tehát az, hogy több területen legyen általános tudásunk és 1-2 területen igyekezzünk jobban elmélyedni, fejlődni.

Ilyenkor alapvetően két irány létezik, ahogy fejlődni lehet:

  1. (ön)képezzük magunkat
  2. elmenni egy olyan helyre dolgozni, ahol szenior(abb) emberektől lehet tanulni.

Ha nulláról indulsz, akkor kezdj el 1 vagy 2 területben önerőből elmélyülni. Itt érdemes találni egy jó blogot, egy-két szakembert, akit érdemes követni és eljárni különböző meetupokra.

Honnan érdemes tanulni?

Minden területen lehet találni jó angol nyelvű és akár magyar blogokat is. Ha például analitikával akarsz foglalkozni, akkor keress rá a “best analytics blogs” kifejezésre és nézd végig a találatokat. Ezen a területen a Hubspot, KISSmetrics, Mixpanel vagy Avinash Kaushik Occam’s Razor blogját mindenképp javaslom angol nyelven. Ugyanezt meg lehet csinálni mondjuk Facebook ads-re is. Ott szerintem a jonloomer.com a legjobb, és az adespresso.com is kiváló.

Ugyanezt végig lehet nézni az összes területen. Aztán pedig angol és magyar nyelven is el lehet kezdeni olvasgatni a cikkeket. Szinte mindenhol vannak letölthető anyagok, pdf-ek, ingyenes kurzusok is. Azokból is rengeteg tudást lehet meríteni. Több helyen találhatsz fizetős képzéseket és kurzusokat. A legtöbb esetben is ezek nagyon jók szoktak lenni. Általában az érvényesül, hogyha egy blog és szakember jó, akkor a fizetős képzés is az lesz. Ha azt érzed, hogy egy szakmai oldal, blog nem a legjobb, de abban reménykedsz, hogy majd a fizetős képzés jó lesz, akkor viszont általában csalódni fogsz.

De nem csak blogokból lehet tanulni. Nemrég például összegyűjtöttem a legjobb online marketinges podcasteket a The Pitch blogján. Azokból is rengeteget lehet tanulni. Mára egyre többen választják a tudásmegosztás és tartalomfogyasztás audió alapú módját. Köztük én magam is.

Egy dolog biztos, hogyha valaki jó specialista akar lenni, akkor nem elég olvasni, vagy podcastet hallgatni, hanem ténylegesen csinálni is kell a dolgokat. Ezt vagy egy saját hobbi projekten keresztül lehet megtenni, vagy el kell kezdeni dolgozni. Ilyen hobbi projekt lehet egyébként, hogyha indítasz egy saját blogot (akár személyest mint a pappgab.com, akár szakmait mint a The Pitch). Néha még ingyen is megéri 3-6 hónapot dolgozni, hogy releváns tapasztalatra tegyél szert.

Sok helyen keresnek ügyes és lelkes marketingeseket. Néhány ilyen hely, ahol érdemes keresgélni:

  • Marketinges és gyakornok Facebook csoportok
  • Meetup csoportok és előadások
  • Álláskereső portálok
  • Marketinges blogok
  • Cégek weboldalai, blogjai

Előfordul az is, hogy egy cégnek nincs meghirdetett marketinges pozíciója, de ha érdeklődsz, akkor egyébként sikerrel járhatsz. Én például így szereztem meg életem első marketinges állásait is. Egyszerűen írtam a helyeknek, hogy nem keresnek-e marketingest. Mint kiderült, kerestek. Csak mivel nem volt jó marketingesük, ezért erről nem tudott senki. 😀

Eddigi tapasztalataim alapján egy lelkes, ügyes, de kezdő marketinges számára 1-1,5 év tapasztalat mindenképp kell, hogy önállóan is tudjon már dolgozni. Ilyenkor már elég lehet egy szenior marketinges felügyelete és iránymutatása is, nem kell folyamatosan ránézni a munkájára, kijavítani azt. Ilyenkor válik egy junior marketinges általában a leghasznosabbá. Már önállóan is tud dolgozni, vannak egyéni meglátásai is és egész ügyesen kezdi már beosztani a saját feladatit, munkaidejét. Ezt követően pedig 1-2 évre is szükség lehet, hogy teljesen önállóvá váljon. Amikor ezt a szintet meglépi, akkor érdemes egy kisebb csapatot építeni köré és alá, és megnézni hogy a menedzsment, szervezési képességei is jók-e. (Itt olvashatsz bővebben arról, hogy érdemes felépíteni egy teljes marketinges csapatot.)
Ha a képességei jók, akkor akár rövid időn belül tényleg szenior marketinges lehet belőle. Akár specialista, akár generalista, akár T-szintű marketinges is akar lenni.

Papp Gábor, SEO szakértő, The Pitch Online Marketing Blog