Gyerekként hiperaktívnak tartottak és sokan ma sem értik, hogy honnan van energiád egyszerre több dologgal is foglalkozni? Ha úgy érzed túl sok minden érdekel és épp ezért nem találod a helyed, ne keseredj el, hanem olvasd el ezt az interjút, mert Szlafkai Évi kreatív szakemberként elmeséli neked, hogy mennyi lehetőség vár rád ezzel a személyiséggel!

Hány éves vagy?
32

Mi az az egy szó, amivel jellemeznéd magad?
Kíváncsi.

Legnagyobb büszkeséged?
A 365letszikra magazin.

Mivel foglalkozol?

Szabadúszó kreatív szakember vagyok. Főként tartalmakat készítek, amelyben összehangolom a különböző kreatív területeket (web, dizájn, cikkírás, blog, social, marketing). 10 év tapasztalat és számos izgalmas projekt van a hátam mögött – ám még több előttem -, illetve a kreatív gondolkodásmód témaköre kiemelten foglalkoztat. Lelkesen vezetem az online magazinom (365letszikra), együtt dolgozom a HVG könyvekkel és a HVG konferenciákkal, társalapítója vagyok a Street Office kreatív társulásnak, a Nők az útON podcast csatornának és a Womenspiration reggeli workshopoknak. Több cégnek is szerkesztem a blogját, de még többnek készítek weboldalakat, valamint rendszeresen írok a HVG Extra Business magazinba… és tele vagyok új tervekkel.

Hol tanultál? Mikor végeztél?

2009-ban végeztem a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján (ma Edutus). Közgazdász/kereskedelem/kommunikáció… mint égen a csillag. 🙂 Joker végzettség, ha nem specialista, hanem generalista akarsz lenni.

Miért volt hasznos a képzés?

Nagyon jó barátokat ismertem meg, és volt néhány klassz, példamutató tanárom. Illetve lett egy diplomám. Pont.

Hasznát veszed-e az iskolában tanultaknak a jelenlegi szakmádban?

Sok, általam nagyra tartott szakemberrel egyetemben nem hiszek abban, hogy a papír adja az értékünket, pláne a tapasztalatunkat. Mindig is jobban szerettem gyakorlatban, illetve autodidakta elsajátítani a tudást. Nyilván más a helyzet egy sebész vagy egy mérnök pálya  esetében… :). Persze, a kommunikáció szakterületén is jól jön az alap tudás, amit a felsőoktatás ad, de valljuk be, ahogy belépünk a munkaerőpiacra, nem az iskolában tanultakból fogunk táplálkozni. Minden infó fent van a neten, szóval inkább figyeljünk a mentorainkra, merítsünk a munkatársaink tapasztalataiból, inspirálódjunk a szakértők tudásából és nagyon hamar tanuljuk meg a kreatív készségeinket használni. Amikor végeztem, az a terület, amellyel most foglalkozom, nem létezett ilyen komplexen. Mi lesz akkor pár év múlva, ha a világ exponenciálisan változik? Éppen ezért a kreatív készségek ugyanolyan fontosak, ha nem fontosabbak, mint az iskolában elsajátított tudás.

Ossz meg egy tévhitet a szakkal/szakterülettel kapcsolatban!

Azt hiszem, ezt a kérdést is megválaszoltam fentebb. Kommunikációs diploma nélkül is fogsz tudni kommunikálni, de kreatív készségek nélkül a 21. században nem lehet sikereket elérni.

Fotó: Pakó Petra

Térjünk ki egy kicsit a korábbi szakmai tapasztalataidra! Arra kérünk, oszd meg a mostani hivatásodhoz kapcsolódó 3 legrelevánsabb munkatapasztalatod:

KreatívArt reklámügynökségnél marketing asszisztensként dolgoztam. A gyakorlati helyemen végül egy darabig főállásban is ott maradtam, és hamar kaptam egy saját projektet, amire egy külön céget húztunk fel. Az akkori főnökömmel jó viszonyt ápolunk a mai napig. Több későbbi projektünk is volt (pl. évekig írtam cikkeket az általa vezetett femcafe.hu magazinnak illetve egy eseményszervező cégéhez én készítettem a honlapot). Jól esett a belém fektetett bizalom már a pályám elején.

MediaPress kreatív nyomdanál marketing manager minőségben álltam helyt. Ezen a munkahelyen az volt a legjobb, hogy nagyon sok területtel foglalkozhattam (50 fős cég, KKV szektor), ami fontos volt, hogy időről-időre ismét tudjak lelkesedni a munkám iránt. Többek között piacra vezettem egy új, kreatív reklámtermék-családot, foglalkozhattam vállalati marketinges feladatokkal, B2B marketinggel, külföldi kiállításokra jártunk, rengeteg nagynevű cégnek adtam ötleteket a reklámanyagaikkal kapcsolatban, saleseket támogató kommunikációs anyagokat készítettem, beletanultam a kiadványszerkesztésbe, grafikai anyagokat készítettem, rengetek social kampányt vezettem le, itt foglalkoztam először weboldalak tartalomszerkesztésével is stb. Azt hiszem, ez a tapasztalat adta az alapot ahhoz, hogy szabadúszóként megálljam a helyem több lábon/területen is.

Egyéni vállalkozás. A legkeményebb és egyben leghasznosabb, legizgalmasabb tapasztalat, amikor a magad ura vagy. Amikor a saját bizniszedet viszed, derül ki igazán, hogy mennyit ér a tudásod (és a kapcsolati hálód). A számos terület közül én a 365letszikra magazin szerkesztését említem, mert ebből tanultam a legtöbbet, ebből jött számos megbízásom, kapcsolatom, újabb projektem… és azon elvek mentén vezetem, amelyeket vallok. A szikrák célja, hogy más nézőpontból is megvilágítsák a lehetőségeket, pozitív realista módon felrázzanak és kreatív szemléletre inspiráljanak.

Jelenlegi hivatásod (SWOT analízise a munkádnak):

Engedj meg néhány kérdést a szakmai utaddal kapcsolatban.

Munkavégzés módja (mobilitás, munkaidő):

Akkor, ott, és azzal dolgozom, ahogy én alakítom. Ebben benne van az is, hogy néha délelőtt 9:00-kor kelek, de az is, hogy néha éjfélkor is a laptop előtt pötyögök. Benne van az is, hogy kedden elmegyek strandra, vagy hétközben pár napra sajtóútra, de az is, hogy hetekig hétvégén is dolgozom…. hol a kertből, a szobából, kávézóból. Szeretni kell ezt a fajta rugalmasságot, akkor lehet bírni. Én máshogy el sem tudnám képzelni… igazából sosem tudtam igazodni a 08:00-16:30-as munkaidőhöz, erről a volt főnökeim tudnának mesélni. 🙂

Amiért szereted ezt a munkát:

Mert a hobbim, a szabadidőm és a munkaidőm összefolyik. Én magam vagyok a munkám, benne minden önmegvalósítási törekvésemmel és az életben vallott elveimmel. Ennél önazonosabbat el sem tudnék képzelni. Erre egy pszichológus lehet, hogy csóválná a fejét, én viszont elégedett vagyok… az esetek többségében. 🙂

Sok mindent csinálsz egyszerre, ez talán 3 embernek is elegendő munka lenne. Hogyan kapcsolsz ki/pihensz? Lehet-e egyáltalán ebben a szférában, vagy folyamatosan éberségre van szükség?

Gyerekkoromban sem tudtam unatkozni, mindig (túl) aktív voltam. Engem a változatosság kapcsol ki. Nem érzem magam leterheltnek az esetek többségében, hiszen minden munkának/projektnek megvan egy hónapra előre a pontos helye, ideje és beosztása. Kialakult már az évek folyamán egy klassz feladatkezelési módszerem, ami nagy segítségemre van a munkaszervezésben. Illetve hétvégén legalább egyik nap nem dolgozom, ilyenkor a párommal csavargunk, együtt kapcsolódunk ki. Ezen kívül remek feltöltő tevékenység a szabadban való sportolás, ezt is bevetem. Az olvasást nem említem, mert az a “munkám” része is.

Milyen tippet adnál a kreativitás fejlesztésére?

Erről hosszú cikkeket szoktam írni, érdemes ellátogatni a 365letszikra.hu-ra, van válasz bőven. Illetve születőben van egy könyv is a témáról. De ha csak egy dolgot mondanék, akkor azt ajánlom, hogy nézzünk mindenre több nézőpontból, sose csak egyet lássunk vagy fogadjunk el, a világ rengetegféle válaszból áll. Legyünk kíváncsiak!

Hogyan lehet igazán hiteles egy kommunikációs szakember? Mire kell a leginkább figyelni?

Hogy azt kommunikáljuk, amit valóban vallunk és teszünk, mégpedig következetesen, minden platformon. A megélt és kifelé kommunikált üzenetünk legyen összhangban egymással. Igazából egy jól összerakott énmárka a lényeg, amely őszinte önismeretre, és annak profi vizuális megjelenítésére épül. És sose higgyük, hogy már mindent tudunk, éppen ezért folyamatosan tanuljunk mindenféle forrásból (tanfolyamok, könyvek, videók, előadások, szakemberek, tanulmányutak stb.).

Fotó: Pakó Petra

Milyen terveid vannak a jövőben?

Például a fent említett könyv megírása, jelenleg ezen dolgozom.

Milyen nyelven/nyelveken beszélsz? 

Angolul gyakran fogyasztok tartalmakat (cikkek, könyvek, podcast, videók), ám sajnos elég keveset beszélek. Csak egy külföldi ügyfelem van, a többiekkel magyarul kommunikálok. Olaszul a mai napig egész jól értek (egy fél szakmai nyelvvizsgával), ám megszólalni csak az angollal keverve tudok.

 

Kinek ajánlod ezt a pályát?

Akit hajt a kíváncsi tudásvágy és az ambíció. Aki keresi a kihívásokat, és nem torpan meg a kudarcok láttán. Aki hisz magában annyira, hogy vállonveregetések, jutalék-motivációk, és dicséretek nélkül is halad előre az útján. Aki szeret a maga ura lenni, magának beosztani az idejét, erőforrásokat áldozni a fejlődésére, és számos csatornáról naprakészen tartani a tudását. Akinek van kellő önmotivációja és makacs elszántsággal halad előre a céljaiért. Aki kellően asszertív és jól ért az ügyfél nyelvén is. Ám a romantikus kliséken kívül szükség lesz jó kapcsolatrendszerre, önmenedzselő és önértékesítő képességre, valamint jó adag kitartásra. Hogy kinek nem való? Aki el sem jutott idáig az olvasásban. 

Általad ismert lehetőségek azok számára, akik követnének ezen az úton

Keress olyan vállalkozókat, akik számodra szimpatikus elvek mentén tevékenykednek és kérdezd őket, meríts tőlük. Járj konferenciákra, workshopokra, networking eseményekre, építs kapcsolatokat, legyél nyitott az együttműködésekre. Olvass hazai és külföldi szaksajtót, kövesd a hazai és külföldi szakértők blogjait, legyél aktív a LinkedIn-en és olvass érdekes szakkönyveket.

Ha specialista akarsz lenni, akkor mélyedj el egy alterületben, ha viszont generalista, akkor bátran vállald, hogy felszínesebb ismereteid lesznek ugyan, de azok szélesebb területről merítenek, vagyis nagyobb perspektívát fogsz átlátni másoknál.

De mindenek előtt legyél kíváncsi, és legyél lelkes a szakmád iránt, mert igazából ez lesz a sikered kulcsa!

A kiemelt fotót Pakó Petra készítette.