Majsai Richárd freelancerként a szerencsések közé tartozik, ugyanis már fiatalon megtalálta az útját, és rájött mi az, amivel nem és mivel szeretne igazán foglalkozni. Kreatív készségeit megtanulta a marketing világában kamatoztatni, azóta saját ügynökséget épít, könyvet ír, fesztivált szervez és még sok mást.

Hány éves vagy?

24.

Mi az az egy szó, amivel jellemeznéd magad?

Freelancer, két szóval digitális nomád. Ha költőibben kellene megfogalmaznom, akkor szabadság.

Legnagyobb büszkeséged?

Az, hogy már nagyon fiatalon “meg tudtam szökni” a hagyományos munkák elől és olyan projektekben részt venni, amik igazán inspiráltak és élveztem őket, valamint ezek segítségével saját vállalkozást építeni.

Mivel foglalkozol?

Freelancer online marketing ninja (röviden).

Mesélj a tanulmányaidról! Hol tanultál? 

A Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügy Számvitel Karán tanultam, Gazdálkodás és Menedzsment szakon. Majd a Team Academy szakirányon szakosodtam vállalkozás építésre. 2017ben végeztem.

Miért voltak hasznosak a képzések?

Az iskolai környezet leginkább a kapcsolati háló miatt volt hasznos. Valamint egy alapszintű gazdasági gondolkodásmódra tanított. Leghasznosabb mégis a Team Academy szakirány volt, ami egy egyedi Finn modell szerint tanított minket. Alappillére a “learning by doing” metódus, aminek lényege, hogy már a gyakrolatban kipróbáljuk ötleteinket, elképzeléseinket. Itt már iskolai keretek között lehetőségünk volt létrehozni egy céget, amivel 2 éven keresztül dolgozunk 12 társammal különböző rendezvényszervezési és marketing projekteken.

Hasznát veszed-e az iskolában tanultaknak a jelenlegi szakmádban?

Inkább úgy szoktam mondani, hogy amit az iskolában tanultam az a 20%-át teszi ki annak, amit ma használok. A maradék 80%-ot a gyakorlatban, valamint önfejlesztéssel (videók, oktatóanyagok, könyvek) sajátítottam el. Ennek ellenére nem elhanyagolható a 20%, ami biztosítja számomra a rendszerek ismeretét, mint adózás, könyvelés, pénzügy stb. (Ezeket soha nem tanultam volna meg magamtól, ezért nagyon hálás vagyok, hogy “belém verték” az iskolában.)

Ossz meg egy tévhitet a szakkal/szakterülettel kapcsolatban!

A legnagyobb tévhit, hogy a szabadúszók és digitális nomádok mindennap egy tengerparton dolgoznak és nekik az élet csak a szórakozásról szól. Valójában ez is egy ugyanolyan munka, mint a többi és bár persze impozáns képeket lehet a tengerparton dolgozva készíteni, senki nem gondol bele abba, hogy valójában ugyanolyan munka folyik ott is, mint egy irodában, mondjuk a környezet valóban sokkal szemrevalóbb. 🙂

Az online marketingben pedig sokan azt gondolják, hogy elég megnézni egy udemy curzust, vagy egy youtube videót a folyamatról és máris Social Media expert stádiumba kerülnek. Bár kezdésnek ezeket a módokat javaslom és nagyon támogatom is az önfejlesztést, nagyon fontos ebben a munkában (mint minden másban is) az alázat. Valamint tiszteletben tartani azt, hogy gyakorlat teszi a mestert.

Fotó: Denisa Puica

Térjünk ki egy kicsit a korábbi szakmai tapasztalataidra! Arra kérünk, oszd meg a mostani hivatásodhoz kapcsolódó legrelevánsabb munkatapasztalatod:

Arriba Taqueria: 3 évig egy mexikói étteremben dolgoztam. Ez azért volt fontos mérföldköve a karrieremnek, mert úgy gondolom, hogy igazán úgy tudjuk meg, hogy mit akarunk, hogy tapasztalás útján megtudjuk, hogy mit nem akarunk, valamint ez volt az első munkám, ahol rendszeres órabér alapú fizetésre tettem szert minden hónapban. Azonban 3 év vendéglátás után tudtam, hogy nem az én világom napi 12-14 órát dolgozni egy étteremben, sokkal szabadabb akartam lenni.


KÖKI Terminál, Marketing asszisztens: Itt tudatosult bennem, hogy marketinggel szeretnék foglalkozni, és, hogy az a kreativitás, ami bennem van, ezen a területen hasznosítható leginkább. Valamint itt tekinthettem először be a nagyvállalati marketing világába.


KAPTÁR Közösségi Iroda: Itt realizáltam, hogy valóban lehet az interneten keresztül munkát szerezni és ebből, ha jól csinálja az ember meg is lehet élni. Valamint az irodában dolgozó egyéb vállalkozóktól és az ott tartott rendezvényektől nagyon sokat fejlődött, mind a személyes, mind az üzleti oldalam.

Jelenlegi hivatásodat tekintsük át a SWOT analízis módszerével:

Engedj meg néhány kérdést a szakmai utaddal kapcsolatban.

Munkavégzés módja:

Bárhol dolgozhatok. Az időbeosztásom hullámzó tendenciát mutat. Vannak időszakok, hogy 8-9 órát kell dolgoznom minden nap (hétvégén is). De vannak időszakok amikor elég 4 óra munkát végeznem hétfőtől péntekig a folyamatban levő projektjeim számától függően.

Amiért szereted ezt a munkát:

Mert változatos, kreativitást igényel, kontrollom van saját magam fölött (időbeosztásom, napi ritmusom és működésem). Én határozom meg, hogy milyen utat szeretnék bejárni. Én találom ki magamnak, hogy hogyan haladhatok előre. Ami gyakran nehéz is, de én kifejezetten élvezem ezeket a kihívásokat.

Kezd beférkőzni a digitális nomád kifejezés a köztudatba, de mégsem annyira elterjedt. Mi a te definíciód rá?

A digitális nomád az egy olyan helyfüggetlen vállalkozó, aki utazik a világban, és mivel csak egy laptopra és wifire van szüksége a munkavégzéshez, így igazából mindig ott lehet, ahol akar. Világpolgár, aki előtt nincsenek határok. Ott dolgozik ahol akar, amikor akar és olyan ügyfelekkel, cégekkel dolgozhat együtt, akik számára is szimpatikusak.

Mesélnél nekünk arról mi mindent csinálsz? Milyen konkrét feladatokat látsz el nap, mint nap, vagy egyes projekteknél? Milyen készségek/képességek szükségesek ezekhez a feladatokhoz?

A napjaim nagyon változatosak, mivel több projekten is dolgozom. Minden napra kitűzök egy fő projektet, amin dolgozni fogok, de természetesen emellett a többi projektemet is gondoznom kell. Facebook stratégiát építek, posztokat írok, grafikákat teszek össze. Emellett hírlevelező rendszereket kezelek, együttműködéseket szervezek különböző cégek között. rendezvényeket is szervezek, ezzel kapcsolatosan, előadókkal, helyszínekkel egyeztetek és különböző felületeken megjelenést gyártok ezeknek a rendezvényeknek. Vannak ügyfeleim, akiknek leválogatom a városban opcionális óriásplakát kihelyezések helyszínét. Valamint közösségeket építek, mind a rendezvények, mind a különböző marketing csatornákon. És még sorolhatnám 🙂

Fotó: Kevin Bhagat, forrás: Unsplash

Van két igazán izgalmas nagyobb projekted, amiről hallani lehet, a Freelancer Blog és a Freedom X Fest. Mi ihlette őket és mi a cél?

A Freedom X Fest volt az első a fent említett 2 projekt közül, amit azért hoztunk létre, mivel egyre kezdett terjedni a helyfüggetlen munkavégzés, de Magyarországon még ezt eléggé “fél vállról kezelték”, úgy gondolták, hogy ez csak egy “hóbort” és hamar el fog tűnni. Mi a csapattal, akikkel összehoztuk az 1. Freedom X Festet viszont már tudtuk, hogy ez a jövő munkavégzési formája, és a tendencia egyre inkább nekünk ad igazat abban, hogy a jövőben egyre több és több olyan munkavállaló lesz, akiknek nem szükséges bent ülni egy irodában 9-5-ig, hanem onnan végezheti a munkáját ahonnan szeretné. Otthonról, egy kávézóból, vagy akár egy tengerpartról. Meg szerettük volna mutatni, hogy ha van egy álmunk akkor azt képesek vagyunk megvalósítani, mindehhez “csak” kemény munka és kitartás szükséges. Valamint a munka szerves része az életünknek, meg akartuk mutatni, hogy lehetséges, hogy nem a munka formál minket, hanem mi formáljuk a munkánkat, ezzel pedig képesek vagyunk egy harmónikus és boldog élet kialakítására bárhol a világon. A nagy sikerre való tekintettel januárban szerveztünk egy újabb Freedom rendezvényt, amit követően pedig idén nyáron Augusztus 14 és 19 között egy 6 napos fesztivált teszünk össze Barcelona mellett, aminek középpontjában a személyes fejlődés és a helyfüggetlen életmód áll.

A freelancerblog.hu a Freelancers in Hungary facebook csoporttal indult, aminek lényege az volt, hogy összekösse a hazai szabadúszókat egymással, ezzel egy közösséget alkotva. Mivel nagyon sokan egyedül dolgoznak, úgy éreztük szükség lenne egy fórumra, ahol megoszthatjuk tapasztalatainkat, ismerkedhetünk hasonló gondolkodású emberekkel és inspirálhatjuk egymást és azokat, akik ilyen fajta módon szeretnék a munkájukat végezni. Ezek után havi rendszerességgel rendezvényeket is kezdtünk szervezni. Majd négyen elkezdtük a freelancerblog.hu-t, ami Magyarország első kifejezetten freelancereknek szóló magyar nyelvű online magazinja. Itt havonta frissülő cikkekkel, interjúkkal és videókkal segítjük az induló, vagy már a haladó freelancereket. Valamint továbbra is havi rendezvényeken találkozunk, ahol különböző témákat átbeszélve ismerhetjük meg egymást és követhetjük a hazai és a nemzetközi trendeket egyaránt.

Milyen terveid vannak a jövőben?

Jelenleg egy digitális marketing ügynökséget építek 3 másik freelancer ismerősömmel. Ezt a céget szeretném stabilizálni, majd később tovább bővíteni, hogy egy nemzetközi digitális marketing ügynökséggé váljunk. Valamint dolgozok egy könyvön, 11 másik fiatal vállalkozóval, ami Y Generációs Kreátorok címmel fog megjelenni valamikor július közepe- vége felé. Ezzel a könyvvel és közösséggel, ami MentorTribe néven lesz megtalálható a fiatalságot szeretnénk arra inspirálni, hogy valósítsák meg az álmaikat és legyen bátorságuk abba az irányba elindulni, amiben igazán lelkesen tudnak tevékenykedni, merjenek nagyot álmodni és valósítsák is meg azokat. Ezek mellett természetesen további nemzetközi fesztiválok szervezésén is dolgozom/dolgozunk, valamint folyamatosan frissítjük a freelancerblog.hu-t.

Milyen nyelven beszélsz? 

Angolul felső fokon beszélek. Mivel vannak amerikai ügyfeleim is ezért az angolt szinte nap, mint nap használom, valamint több nemzetközi projektben is részt veszek, aminek a nyelve angol. Emellett a spanyol nyelv az alap szinten megy, ezt szeretném fejleszteni a jövőben, mivel sokat tartózkodom spanyol nyelvterületű helyszíneken.

Kinek ajánlod ezt a pályát? 

Ha úgy érzed, hogy van egy ötleted, amit meg szeretnél valósítani, akkor ez az a mód, ahogy eljuthatsz a sikerhez. Olyanoknak ajánlanám a saját vállalkozást alapvetően, akik “panaszkodnak” a mindennapi problémáik miatt. Ha valaki panaszkodik és mindig kifogásokat keres, hogy valamit miért nem tud megcsinálni, annak a vállalkozás az a pálya, ahol bármit el lehet érni, csak keményen meg kell dolgozni érte. Valamint, aki szabadságot keres és képes önmagát motiválni és motiválva tartani, mivel egy vállalkozást úgy építhetünk, ahogyan mi képzeljük el.

A marketinget azért ajánlanám, mert itt tényleg kiélheti az ember a kreativitását, ez kifejezetten nem egy monoton munka (bár vannak olyan részei is). Valamint, mert ez egy rendkívül gyorsan fejlődő iparág, ahol szinte hétről hétre rengeteg újdonsággal találkozhatunk. Aki szeret tanulni és új dolgokat felfedezni rendszeres szinten, azoknak itt erre van lehetősége bőven.

Általad ismert lehetőségek azok számára, akik követnének ezen az úton

Első munkáimat az upwork.com weboldal segítségével szereztem, azt ki lehet próbálni, oda nem kell semmi csak angol tudás és készség arra, hogy elvégezzük az ott megtalálható munkák valamelyikét. Rengeteg social media, programozási, szövegírási és egyéb munkát lehet ezen az oldalon találni. Valamint a freelancer.com és a fiverr.com is ilyen munka megosztó oldalak. Először érdemes itt tesztelgetni a szabadúszó munkavégzést, mielőtt fejest ugranánk bele. Vagy érdemes lehet elmenni egy céghez gyakornokként, hogy megnézzük, hogyan is működik maga a marketing világa.

 

A videót S&M Trend Talk készítette.