Guessous Majda Mária, akit mindenki csak Mesinek hív, egy személyben énekes, dalszerző, Tedx előadó, tanár és művészetterápiás segítő. A zenében összpontosul minden célja, hivatástudata, önkifejezése, kapcsolódása más kultúrákhoz. Remekül ötvözi a tanári képzettséget és a művészetterápiás eszközöket a koncerten szerzett tapasztalatokkal, hogy hátrányos helyzetű gyermekeknek segítsen. Olvasd el, hogyan találta meg az útját, garantáltan inspiráló!

Hány éves vagy?

29 éves.

Mi az az egy szó, amivel jellemeznéd magad?

Szabadság.

Legnagyobb büszkeséged?

Nagyon hálás vagyok azért, hogy a magánéletem és a hivatásom kiegészítik és gazdagítják egymást.

Mivel foglalkozol?

Különböző népek dalait tanulom és éneklem, saját dalokat írok, koncertezek és tanítok.

Mesélj a tanulmányaidról! Hol tanultál? 

Zeneakadémián végeztem 2012-ben, népi ének szakon.

Miért volt hasznos a képzés?

Olyan szakmai közegbe kerülhettem, ahol igazi mesterektől tanulhattam és akiknek szívügye volt a hallgatók támogatása. Ezáltal sok bemutatkozási lehetőséghez juthattam, nívós eseményeken szerepelhettem.  

Hasznát veszed-e az iskolában tanultaknak a jelenlegi szakmádban?

Igen.

Ossz meg egy tévhitet a szakkal/szakterülettel kapcsolatban!

A népdalénekesek „magvas” hangja csak gégeszorítással érhető el, tehát a köztudatban sokszor a merev gégeállás által előidézett hang egyenlő a népdalénekesektől elvárt hanggal.

Fotó: Sin Olivér

Térjünk ki egy kicsit a korábbi szakmai tapasztalataidra! Arra kérünk, oszd meg a mostani hivatásodhoz kapcsolódó legrelevánsabb munkatapasztalatod:

Zeneakadémia, népi ének főtárgy tanár – A tanítás mellett sokat tanultam szakmailag és emberileg egyaránt pedagógusi pályám egyik legszebb lehetősége révén. Sokat tanultam arról, hogyan kell kezelni, ösztönözni a különböző személyiségtípusokkal rendelkező énekeseket és hogyan tudom őket mind szakmailag, mind emberileg a fejlődés útján tartani.

MUS-E Magyarország, MUS-E művész – a művészetterápiás jellegű foglalkozásaimon keresztül megtanultam „játszótársnak” lenni úgy, hogy közben meg tudtam őrizni vezetői szerepemet. A gyerekek ezáltal megnyíltak felém, de tiszteltek is.

Kb. 17 éve vagyok színpadon, amelynek köszönhetően sok képességem csiszolódik. Ilyenek pl. koncentrációs képesség, érzelmi intelligencia, szociális érzékenység, zenei kompetenciák, kreativitás, stb  

 

Jelenlegi hivatásodat tekintsük át a SWOT analízis módszerével:

Engedj meg néhány kérdést a szakmai utaddal kapcsolatban.

Munkavégzés módja:

Rugalmas munkaidőben dolgozom, kivéve, ha tanítok. Átlag heti 17 órát foglalkozok tanítással. Az időm többi idejében – amit a szakmámra szánok – alkotok és koncertezek.

Amiért szereted ezt a munkát:

Nagyon változatos, sok élményt rejteget, de mégis ösztönöz a magammal való kapcsolat ápolásában és fejlesztésében.

Művészként mi a legfőbb motivációd?

A legfőbb motivációm, hogy a zenémmel hathatok más emberek életére, valamint népeket, nemzeteket köthetek össze a koncertjeim által.

Milyen kihívások elé támaszt a zenélés a mindennapokban/az életedben?

Többnyire ilyen és ehhez hasonló kihívások foglalkoztatnak: hogyan tudok hatékonyan együtt dolgozni különböző típusú emberekkel, művészekkel; hogyan tudok rendszerben dolgozni, ha nem éppen tanítok; milyen felkérést vállaljak el, és melyeket utasítsam vissza; hogyan tudok egyensúlyt tartani a magánélet és a munka között.

Fotó: Michala Bergera

Ez csak munka, hivatás, vagy hobby is?

Számomra ez hivatás, de sok esetben hobby is.

Melyik a legemlékezetesebb tapasztalatod, ami által a leginkább fejlődtél szakmailag?

Az egyik legemlékezetesebb fellépésem még gyerekkoromban volt, amikor a Debreceni Zenede nagytermében énekelhettem. Nagyon jól esett énekelni, utána szinte repülve mentem haza. Azt éreztem, hogy boldog vagyok abban, amit csinálok. Ez az én utam.

Nehéz sorsú gyerekekkel is foglalkozol. Mesélnél erről egy kicsit?

Az életem egyik fontos „szelete”, hogy MUS-E művész lehetek, amelynek köszönhetően hátrányos helyzetű gyerkőcöknek tartok művészetterápiás jellegű foglalkozásokat. Sokat jelent számomra minden egyes találkozás, mert úgy érzem, hogy érzelmileg nem csak én, hanem ők is feltöltődnek. Hihetetlen nagy kincs a MUS-E program, amely sokféle művészeti ágat képviselő művészt visz közel a gyerekekhez. Ezáltal a művészetek világát közvetlen módon ismerhetik meg, miközben érzelmileg és értelmileg is rengeteget fejlődnek.

Sokat utazol. Hogyan befolyásolja ez a munkád? Milyen előnyei, hátrányai vannak?


Nagyon szeretek utazni, ezért mindig nagyon feltöltődve, lelkiekben és szakmailag gyarapodva térek haza hála Istennek. Sok embert, zenét, életstílust ismerhetek meg az utazások révén. Mindig igyekszem megismerni kinti művészeket, akár kooperálni egy-egy koncert alkalmából. Ugyanakkor szeretek Magyarországon lenni, és néha tovább maradnék otthon (ez a nagyon sűrű utazgatások idején van így).

Milyen terveid vannak a jövőben?

Hamarosan anyává válok és egyrészről ez az, ami nagyon leköti a figyelmemet, ugyanakkor a közeljövőben szeretném megjelentetni a negyedik lemezemet, és további koncertek is kilátásban vannak.

Milyen nyelveken beszélsz? 

Angolt, franciát, törököt használom a leggyakrabban. Van, hogy egy nap mindhárom nyelvre szükségem van. A használat gyakorisága függ az utazásoktól, különböző külföldi koncertek gyakoriságától.

Fotó: Barka Fabianova

Kinek ajánlod ezt a pályát?

Aki nyitott az emberek felé, szereti a pörgős életet, szorgalmasszeret utazgatninem ijed meg a gyakorlástól, szeret fejlődni, dolgozni magán, szeretne közölni a művészetével.

Általad ismert lehetőségek azok számára, akik követnének ezen az úton:

Zenetanulási lehetőségek (népi ének szak alsófokon, középfokon és felsőfokon vagy magántanár).
Pályázati lehetőségek (NKA).
Különböző ösztöndíjak, csereprogramok (pl. Erasmus).
Versenyek (hazai és külföldi).

A kiemelt fotót Sin Olivér készítette.

Mesi hangját ide kattintva hallgathatjátok meg: