Berkes – Bognár Nikolett munkáját nemcsak azért irigylem, mert szabadúszóként rugalmasan oszthatja be a munkaidejét, hanem azért is, mert nagyon kreatív és folyamatos tanulást, fejlődést igényel. Naprakésznek, ötletesnek és nyitottnak kell lennie, hogy meg tudjon felelni az ügyfelek elvárásainak. A vele készített interjúból nemcsak a magas szintű szakmaiság, hanem az intenzív életigenlés is átjön. 

Hány éves vagy?

27.

Mi az az egy szó, amivel jellemeznéd magad?

Céltudatos.

Legnagyobb büszkeséged?

Hogy amit a fejembe vettem, azt mindig el is értem. Ha konkrétumot kellene mondani, akkor a Socialight, azaz a saját vállalkozásom felépítése és sikeres működtetése.

Mivel foglalkozol?

Social media management – Facebook és Instagram oldalak kezelése, tanácsadás, képzés.

Hol tanultál? Mikor végeztél?

2014-ben végeztem a Pannon Egyetem, Vezetés és szervezés mesterszakán, emberi erőforrás menedzsment és szervezetfejlesztés szakirányon.

2012-ben a Pannon Egyetemen, Gazdálkodási és menedzsment alapszakot, vállalkozásszervezés szakirányon fejeztem be.

Miért voltak hasznosak a képzések?

Megtanultam csapatban dolgozni, rendszerekben gondolkodni és legfőképp tanulni. Egy mesterszakos tanárunk mondta az óráján, hogy az iskola pontosan erre való, hogy megtanuljunk tanulni. Ennek köszönhetően úgy gondolom, bármilyen munkakörbe gyorsan be tudnék illeszkedni és beletanulni a szakmába.

A mesterszakon rengeteget foglalkoztunk vállalkozásokkal, modellezéssel, szimulációkkal és már akkor tudtam, hogy egyszer szeretnék én is egy sajátot, csak az ötlet még hiányzott hozzá.

De azért bevallom, hogy összességében kicsit mindig is úgy éreztem, hogy rengeteg a felesleges tantárgy és enélkül is megállnám a helyem a világban, hiszen az állásinterjúkon nagyon kis százalékban érdeklődtek a diplomáim vagy tanulmányaim iránt. Kihagyni nem hagynám az élmény és a kapcsolatok miatt, de a szakmai tapasztalati értéke csekély.

Hasznát veszed-e az iskolában tanultaknak a jelenlegi szakmádban?

Közvetlenül nem, hiszen amikor az egyetemet kezdtem, a Facebook még éppen csak kezdett ismert lenni itthon, az Instáról még nem is hallottunk, viszont az esettanulmányok, cégek működésének megismerése és modellezése, vállalkozástan, mind-mind hozzásegítettek ahhoz, hogy itt tartok most.

Fotó: Kovács-Zsolnai Tímea

Ossz meg egy tévhitet a szakkal/szakterülettel kapcsolatban!

„Ez csak posztolgatás, bárki meg tudja csinálni.” – Ha így lenne, nem lenne szükség ránk.

Térjünk ki egy kicsit a korábbi szakmai tapasztalataidra! Arra kérünk, oszd meg a mostani hivatásodhoz kapcsolódó legrelevánsabb munkatapasztalataid:

Életem első munkahelye egy családi vállalkozásnál volt, ahol marketing menedzserként dolgoztam 3 évig. Lényegében itt tanultam ki a marketing csínját-bínját. Szuper mentorom volt, akitől rengeteg tanultam a vállalkozásról, az emberekkel való bánásmódról és ő folyamatos fejlődésre sarkallt minden téren. Itt vérteztem fel magam annyi tudással, hogy megmerjem lépni a szabadúszói létbe való beleugrást.

Jelenleg a saját márkámat építem social media managerként. Nagyszerű magyar márkákkal és vállalkozókkal dolgozhatok együtt. Ez egy véget nem érő tanulási folyamat. Mindig vannak új helyzetek, amiket meg kell oldani, új szakmák, amikbe beleláthatok, új emberek, akiket megismerhetek.

Jelenlegi hivatásodat tekintsük át a SWOT analízis módszerével:

Engedj meg néhány kérdést a szakmai utaddal kapcsolatban.

Munkavégzés módja:

Teljes mértékben rugalmas, saját időbeosztás szerint.

Amiért szereted ezt a munkát:

Lelkes vállalkozókat ismerhetek meg és részese lehetek a történetüknek. Olyan, mintha nem is egy cégem lenne, hanem annyi, ahány ügyfelem éppen, hiszen erre az időre én is csapattaggá válok és teljesen szívügyemnek érzem a vállalkozás sikerét.

Milyen motiváció húzódott meg a pályaválasztásod hátterében? Ma mi a mozgatórugód?

Tudtam, hogy valami olyannal szeretnék foglalkozni, amiben örömömet lelem. A marketing egyébként is a szenvedélyem, de úgy gondoltam, szabadúszóként kezdetben érdemesebb egy kisebb területre fókuszálnom, ahelyett, hogy túlvállalnám magam rögtön. Így esett a választásom a social médiára, ami mindig is az egyik kedvencem volt. Felfedeztem, hogy erre egyre nagyobb igény van a vállalkozók körében, értek is hozzá, szeretem is csinálni, igazi jolly joker. Ez a szenvedély azóta sem csökkent, leginkább azt élvezem, amikor más vállalkozóknak személyes tanácsadás vagy mentoring keretében segíthetek, és részese lehetek én is a márkaépítésüknek, a szerelemvállalkozásuknak.

Képzed magad? Ha igen, hogyan, milyen csatornákon keresztül?

Folyamatosan képzem magam, leginkább online felületeken és workshopokon keresztül. Ebben a témakörben a külföldi források a legfrissebbek, így érdemes olyanokat követni, akiknek szimpatikus a munkásságuk, amit képviselnek és tőlük ellesni a trükköket. Emellett pedig folyamatosan foglalkozom az önismeret témakörével és márkaépítéssel is.

Fotó: Pakó Petra

Melyek a legnagyobb kihívások, amelyekkel meg kell birkóznod a munkád során?

A legnagyobb kihívásaim nem is közvetlenül a social media managementhez kötődnek, hanem a vállalkozói léthez. Az én mumusom az időbeosztás és hogy csak egy van belőlem, de ezen már dolgozom. A social mediát illetően pedig továbbra is porondon van az, hogy miért csak ennyit lájkot kapott a képem, a másiknak miért jött több, neki miért nagyobb a követőtábora és így tovább. Nagyon nehéz megértetni az emberekkel, hogy valójában nem ez számít, mert semmit nem tudunk a mögöttes értékekről. Simán lehet, hogy valaki 2000 követővel ugyanannyi bevételt hoz, mint más 10-20ezer követővel.

Nagyon klassz insta posztjaid vannak. Honnan szerzed az inspirációt, ihletet egy új poszt megírásához?

Köszönöm. Legtöbbször a tanácsadások során, előadások után vagy az üzenetben kapott kérdéseket dolgozom fel, illetve sokszor jut eszembe egy-egy gondolat akkor is, ha csak szörfözök az instán és látok valakinél valamit, ami szerintem baromi jó ötlet vagy épp ellenkezőleg, még lenne min dolgozni. Általában ezek a hibák ismétlődnek, ezért tudom, hogy érdemes írni róla, mert többeknek tudok segíteni vele. Az életem része, hogy aktívan gyűjtöm az ötleteket és inspirációt, bármerre járok, bármit hallgatok, nézek. A telefonom jegyzeteibe írom bele a gondolatfoszlányokat, amikből később kikerekedhet valami.

A munkád mennyire jellemez téged?

Abszolút. Kreatív, szabad, alkotó munka, miközben megvan a stratégiai része is. Pont ilyen vagyok én is. Kedves, mosolygós, pozitív lány, aki imád alkotni, de szereti, ha mindennek megvan a helye és lehet tervezni.

Ez csak munka, hivatás (több, mint pénzkeresés), vagy hobby is?

Hivatás. Imádom csinálni, egyszerűen vonz minden, ami ezzel a témával kapcsolatos és legszívesebben csak szívnám magamba az infót, mint egy szivacs. Eredetileg hobbinak indult, de nemrég tanultam valamit: amikor már az ember hobbija a munkája, akkor kell egy másik hobbit találni, amit nem „ront el” a kötelességtudat.

Milyen terveid vannak a jövőben?

Hű, annyi tervem van, hogy ki sem férne erre az oldalra. Nagyon izgalmas projektek várnak rám 2019-ben is. Az egyik legizgalmasabb, hogy már hivatalosan sem egyedül, hanem csapatban fogom vinni a vállalkozást, ami azt jelenti, hogy már mini ügynökség lesz a Socialight. Két csodás nő csatlakozik hozzám és segít a mindennapi feladatokban. Emellett pedig sok más tervem van, amit egyelőre nem árulhatok el, de bízom benne, hogy mielőbb megvalósulnak és hírt adhatok róluk.

Milyen nyelveken beszélsz? Mennyire jellemző, hogy napi szinten kell használnod az idegen nyelvet?

Jelenleg az angolt használom napi szinten, de főként csak infoszerzéshez, a hanganyagokat, podcasteket, videókat, kurzusokat angolul fogyasztom. Vannak olyan ügyfeleim, akiknek angol nyelven posztolunk, valamint sokat olvasok angolul, hogy mindig naprakész legyen a tudásom a szakterületemen. De összességében bármilyen idegennyelv hasznos lehet, mert így országhatárokat átívelő vállalkozásod lehet könnyedén. Az a csodás a social media managementben, hogy csak egy telefon és egy laptop kell hozzá, így ez egy igazi digitális nomád életforma. Ha beszélsz nyelveket, gyakorlatilag bárkinek dolgozhatsz a világ bármelyik részén.

Kinek ajánlod ezt a pályát? 

Ami elengedhetetlen ebben a szakmában, hogy türelmes legyél, mert a világ még nem annyira érti ezt a területet, ezért neked kell sok mindenkit beavatnod, akár az alapoktól. Sokan olyan elvárásokkal jönnek éppen emiatt, amik nem reálisak, ezért egy folyamatos edukáló szerepet kell felvenni ebben a szakmában. Fontos, hogy szeress emberekkel együtt dolgozni, beszélgetni, legyél kíváncsi rájuk és a szakterületükre. Akarj minél több mindenhez érteni, tanulj gyorsan és akarj folyamatosan fejlődni. Ha nagyon gyorsan ráunsz mindenre, akkor ez nem biztos, hogy a te szakmád lesz, mert lehet, hogy egy ügyfelednek akár évekig is ugyanarról a témáról kell posztolnod. Legyél kreatív, tudj helyesen írni és szépen fogalmazni. Fontos a rendszerezettség is, mert sok a folyamatosan ismétlődő feladat, amihez meg kell találnod a saját rendszeredet, hogy hétről hétre a legjobb tartalmakat tudd előállítani minden ügyfelednek.

Általad ismert lehetőségek azok számára, akik követnének ezen az úton:

Rengeteg információ érhető el online, aminek köszönhetően autodidakta módon is megtanulhatod a szakma alapjait. Érdemes a tanultakat letesztelni a gyakorlatban, akár a saját oldaladon vagy egy barátodén, aki örül neki, ha valaki besegít. Ha még bizonytalan vagy magadban és tudásodban, érdemes elmenni egy céghez vagy ügynökséghez. Ez nagy magabiztosságot és hatalmas tapasztalatot fog adni, amit a későbbiekben szuperül tudsz kamatoztatni. Ha igazán tetszik ez a terület, szabadúszóként is folytathatod pályafutásodat. Járj rendezvényekre, ismerkedj és folyamatosan képezd magad. Ha jó kapcsolatokat tudsz kiépíteni és jó vagy abban, amit csinálsz, egyenes az út a siker felé.

A kiemelt képet Kovács-Zsolnai Tímea készítette.