A tucatnyi ingyenes weboldal készítő szoftvernek, blogmotornak köszönhetően jóformán már bárki össze tud állítani egy egyszerűbb weboldalt. Egy gyors regisztrációt követően a varázslók végigvisznek a sablon kiválasztás, a menüpontok megadásának folyamatán, a végén csak a szöveges tartalmakat kell feltöltened és készen is van az oldal, 1-2 órán belül már élesíthető is. Kérdés, hogy egy ilyen weboldal vajon megfelel-e a piac illetve a célközönség igényeinek?

Tusnádi István, a Usernet Blog szerzője a reszponzív weboldalakra vonatkozó 2019-es elvárásokat, követelményeket próbálja meg összeszedni egyfajta ellenőrző lista jelleggel, így bárki végig tud menni az egyes pontokon és ellenőrizni tudja, hogy oldala milyen területeken igényel javításokat.

Fogadjátok szeretettel!

Nézd át weboldalad szövegeit a célközönséged szemével!

A mai modern weboldalakat már a tervezés fázisától a célközönség igényeire szabják. A célközönséget az úgy nevezettt perszónák elkészítésével definiálják. Az egyes perszónák olyan fiktív személyek, amelyek jól összefoglalják egy célközönség típus jellemzőit.

Egy kész weboldal esetében már nem nagyon van lehetőséged visszakanyarodni a tervezési fázishoz és összeállítani a perszónákat, de amit megtehetsz, hogy átolvasod a szövegeket és módosítasz rajtuk annak függvényében, hogy a weboldalad célközönségéhez legjobban illeszkedjen.

A legfontosabb kérdés szokott lenni egy weboldal szövegezése során, hogy tegeződjünk vagy magázódjunk, illetve milyen mennyiségű szakzsargont használjunk. Ezeket a kérdéseket mindenképpen át kell gondolnod és utána nekilátni a szövegek ellenőrzésének.

Használd a white space-t bátran!

White space-nek hívjuk azt a területet a weboldalon, amely elválasztja egymástól az egyes tartalmi elemeket. White space például egy űrlap és a rákövetkező bekezdés közötti távolság a nyitólapon.

Régebben úgy gondolták, hogy a white space felesleges terület, amelyet minimalizálni kell, hogy minél több tartalmat tudjunk minél kisebb területen megjeleníteni.

Az utóbbi idők statisztikái rámutattak arra, hogy a white space javítja a weboldal áttekinthetőségét és olvashatóságát, így pozitív hatással van a felhasználói élményre. Éppen ezért használd bátran!

Ellenőrizd a weboldal navigációját.

Egy összetett weboldal navigációjának megtervezése nem egyszerű feladat. Vajon úgy csoportosítottad és úgy nevezted el az egyes menüpontokat, ahogy a látogatók logikusnak találják? Ennek meghatározására vannak már módszertanok, de ha önállóan dolgozol, akkor sokat segíthet, ha le tudod tesztelni oldalad pár ügyfeleddel és meghallgatod visszajelzéseiket.

Figyelj arra, hogy az ideális 5 főmenüpontot nem lépd túl a menüben, illetve a menüpontok elhelyezése legyen minden oldalon konzekvens. Az aktuális menüpont legyen kiemelt, illetve egyértelmű legyen a látogató számára, hogy éppen hol tartózkodik az oldalon és hogyan tud visszatérni a főmenübe.

Teszteld különböző eszközökön a mobil menü megjelenését és működését. Sajnos nap-mint-nap találkozom olyan weboldalakkal, ahol a mobil menü programozási hiba miatt egyáltalán nem jelenik meg vagy egyszerűen csak nem kattintható. Az ilyen hibák azonnali látogató vesztést okoznak.

Ne ijedt meg a hosszan görgethető oldalaktól!

2019-re a látogatók már hozzászoktak a hosszan görgethető oldalakhoz, ezért nem kell arra törekedned, hogy minden tartalom elférjen a hajtás feletti részben.

Nyugodtan alakíts ki hosszabb oldakat, ez különösen a nyitólapra érvényes. A látotató szívesebben görget végig egy hosszabb nyitólapot, semmint kattintgat az egyes menüpontok között. Éppen ezért célszerű meggondolni az alábbi tartalmi elemek nyitólapon történő elhelyezését:

  • Kik vagyunk, mivel foglalkozunk?
  • Vízió, mottó
  • Bemutatkozás
  • Főbb szolgáltatásaink
  • Kiemelt termékeink
  • Rólunk mondták
  • Ügyfeleink logói
  • Esettanulmányok
  • Rólunk számokban
  • Friss blog cikkek

Egyszerűsítsd a szövegeidet!

Van egy olyan mondás, hogy a weboldal szövegeket úgy írjuk, hogy egy 8 általános végzett ember is megértse. Aki magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik, az pedig meg fogja érteni, miért ilyen egyszerű a weboldal nyelvezete.

Gondolj arra, hogy a látogató valószínűleg egyszerre három dologra próbál meg figyelni, miközben oldalad szövegét olvassa. Ez mobilon különösen igaz. Ne írj nekik olyan szövegeket, ahol a mondatok túl hosszúak és összetettek ahhoz, hogy megértsék őket. Kerüld a szakzsargon használatát, mert az csak elijeszti a látogatót.

Tördeld a szöveged rövidebb bekezdésekre, használj több felsorolást. Ezek mind az olvasát és a szöveg könnyebb befogadását segítik.

Szedj ki mindent az oldalról, ami csak elterelné a látogató figyelmét!

A több nem feltétlenül jobb és erre a weboldalak tervezése során csak az utóbbi időben kezdünk rájönni. Az irreleváns tartalom egy weboldalon csak eltereli a látogató figyelmét, de nem járul hozzá a pozitív felhasználói élményhez.

Nézd át weboldalad tartalmát szigorú szemmel és szedj ki mindent, ami nem a lényegi információ átadását és a fő konverzió megvalósítását segíti elő. A túl hosszú semmitmondó tartalmaknak, irreleváns elemeknek, céltalan animációknak, átlagos stock fotóknak nincs helyük a hatékony weboldalon, szedd ki őket!

Ellenőrizd weboldalad betöltődési sebességét!

A reszponzívitás mellett a betöltődési sebesség az, ami 2019-ben az egyik legfontosabb jellemző a weboldalak esetében. 4-5 másodperc felett már elveszíted a látogatóid 25-30%-át mobilon, ezért ha drasztikusan szeretnéd javítani a látogatottságod, mérd le a betöltődés sebességét és tegyél meg mindent annak érdekében, hogy ez az érték 3 másodper körüli vagy azalatti legyen.

Betöltődési sebességre optimalizálni egy weboldalt nem egyszerű dolog. Jó tárhely szolgáltató, gyors tartalomkezelő rendszer, kevés plugin, optimalizált képek, jó weboldal szerkezet és hatékony programozás is szükséges ahhoz, hogy jó értéke érj el. Ez az a terület tipikusan, amely megkülönböztet egy weboldal készítéssel foglalkozó profi szakembert egy amatőrtől.

Kapcsolatfelvételi lehetőségek használata.

Előre sosem tudhatod, hogy az adott látogató milyen kapcsolatfelvételi formát preferál. Éppen ezért próbálj meg minél több módját megadni annak, hogy kapcsolatba tudjon lépni veled és ő majd kiválasztja a neki szimpatikusat. Weboldaladon szerepeljen …

  • telefonszám
  • cím
  • térkép (útvonaltevezéshez)
  • közösségi média elérhetőségek
  • kapcsolatfelvételi form

A cselekvésre történő felhívásokat nem felejtetted el, ugye?

Minden weboldal legfontosabb eleme a cselekvésre történő felhívás, amit angolul Call-to-Action-nek, röviden CTA-nak hívunk. A CTA jellemzően egy nyomógombot szokott jelenteni, amelyre kattintva a látogató valamilyen feladatot végez el annak függvényében, hogy mit szeretnénk, hogy csináljon:

  • hírlevélre iratkozik fel
  • letölt valamit
  • terméket vásárol
  • szolgáltatást rendel meg
  • kapcsolatfelvételt kezdeményez

A profitorientált weboldalak fő célja, hogy a CTA-ra történő kattintás, vagyis az úgynevezett konverzió megvalósuljon. És ez csak akkor fog megvalósulni, ha a látogatót a konverzió irányába tereljük. Nem elég jó minőségű tartalmakat szolgáltatni, minden tartalom közepén-végén el kell helyezni azokat a CTA-kat, amelyek irányítják a látogatót a konverzió megvalósításának irányába.

A CTA-k kialakítása, szövegezése külön „művészet”, ahol minimális változtatás is akár 5-10%-al tudja befolyásolni a konverziót. Olvass utána, hogy a legtöbbet hozd ki ebből az elemből!

Kerüld a stock fotók használatát!

Tudtad, hogy egy laikus látogató is nagy valószínűséggel képes egy stock fotót egy saját képtől megkülönböztetni? És ha azt sejti, hogy stock fotóval van dolga és nem a cég dolgozóit, nem a cég irodáját, termékeit látja, hanem beállított profi stúdió képeket, akkor ez nagy bizalom veszteség a szemében.

Az ilyen bizalomvesztések elkerülése érdekében dobáld ki a stock fotókat és rakj a helyükre saját képeket, munkatárakról, irodáról, céges gépjárművekről, termelésről, termékekről. A pozitív hatás nem marad el!

Ellenőrizd az oldalad mobilon!

A navigáció részénél már céloztam arra, hogy a mobilon történő weboldal tesztelés mennyire fontos. 2019-ben már minden iparágban többségében vannak a mobilról jövő látogatók az asztali géphez képest. De találkoztam olyan weboldallal, ahol ez az arány 85% volt a mobil javára!

Ezen okokból rendkívül fontos lett, hogy weboldalad mobilon is jól teljesítsen. Ezt az eszköz függetlenséget nevezzük reszponzívitásnak. Ez olyan techológiát takar, ami biztosítja, hogy a site valóban eszközfüggetlen módon működjön.

Számos reszponzívitást tesztelő eszköz érhető el online, de én azt szoktam javasolni, hogy vegyél kézbe egy Android készüléket és egy iPhone-t, és kattintgasd végig az oldalad. Ez adja meg az igazán megbízható végeredményt.