Duchai Márti két kisgyermek édesanyjaként talált rá a hivatására azzal, hogy számba vette a lehetőségeit. Turizmusban szerzett szakmai tapasztalatai és magánemberként megélt vendégélményei juttatták el a Tripadvisor professzionális kezeléséig, amelyre saját vállalkozását is építette. Márti nagyon jól oldotta meg azt a fejtörőt. amely abból a képletből áll, hogy rugalmas munkaidőbeosztás igénye plusz turizmusban szerzett tapasztalatok plusz személyes érdeklődési kör, a végeredmény a tripadvisor tanácsadói hivatás. Tudj meg róla te is többet!

Hány éves vagy?

36 éves.

Mi az az egy szó, amivel jellemeznéd magad?

Innovatív.

Legnagyobb büszkeséged?

Magánéletben természetesen a családom, üzleti életben az ügyfeleim eredményei.

Mivel foglalkozol? 

Szállás– és gasztrohelyek, valamint programhelyszínek tulajdonosainak segítek eligazodni a vendégértékelések és a Tripadvisor világában és a kiváló vendégélmény megteremtésében.

Hol tanultál? Mikor végeztél?

Az egykori Heller Farkas Főiskola turizmus szakán (ma METU-hoz tartozik), 2006-ban végeztem.

Miért volt hasznos a képzés?

Nem volt idegen a gazdasági matek és a szakmai tantárgyak, hiszen a középiskolát is ezen a szakon végeztem Kecskeméten. Ami itt pluszt jelentett az a rendszerszemlélet, amit dr. Lengyel Mártontól tanultunk és az a rengeteg fakultatív óra, amit külföldi és hazai szakemberek tartottak. Emellett 2009-től tanulom az online marketinget.

Hasznát veszed-e az iskolában tanultaknak a jelenlegi szakmádban?

Alapvetően igen, de igazán hasznát annak vettem, amit a műhelygyakorlatokon és a terepen tanultam. Ezeket tudtam és tudom mai napig is legjobban kamatoztatni.

Fotó: Selima Kihal

Ossz meg egy tévhitet a szakkal/szakterülettel kapcsolatban!

Nem attól leszel jó turisztikai szakember, hogy lehúzol pár évet egy étteremben felszolgálóként vagy egy hotelben recepciósként, akár külföldön, hanem attól, hogy megtapasztalod, hogy milyen az, amikor MINDENT megteszel a pozitív vendégélmény megteremtéséért; megtanulod, mi az alázat és a szolgálat; képes és hajlandó vagy megérteni a munkáltatód küldetését. Enélkül az attitűd nélkül csak egy egyszerű írnok/vízhordó vagy – egy 5 csillagos szállodában és egy Michelin-csillagos étteremben is. Ennek a kialakulásához viszont jó mentorok és munkáltatók kellenek, nekem szerencsére szinte minden munkahelyemen mindkettő megadatott.

A konkrét szakterületemmel kapcsolatban rengeteg tévhit van, ezt a workshopjaimon szoktuk végigvenni. Az egyik legnagyobb, hogy a Tripadvisor arra jó, hogy ha pozitív értékelést kaptunk, akkor örüljünk neki, ha nem, akkor meg hőbörögjünk rajta. Holott a Tripadvisor egy bizalomépítő eszköz, amit a foglalás gomb megnyomása előtt közvetlenül csekkolnak le az emberek, tehát esszenciális, hogy milyen a megjelenése egy turisztikai szolgáltatónak rajta.

Térjünk ki egy kicsit a korábbi szakmai tapasztalataidra! Arra kérünk, oszd meg a mostani hivatásodhoz kapcsolódó legrelevánsabb munkatapasztalataid:

Regio Augsburg Tourismus GmbH, gyakornok, idegenvezető – a desztináció szintű gondolkodás és annak menedzselése, valamint az élményteremtés és a célközönségre való fókusz fontossága volt a leghasznosabb a gyakorlatban is átélni.

Aquaprofit Zrt. és EconoConsult Kft. turisztikai tanácsadó – a turizmustervezés, a nagy projektek tervezésének szakterületenkénti összefogása és koordinációja.

Aquaworld Zrt. rendezvény koordinátor – a legnagyobb tapasztalás, hogy ott is lehet az élményt fokozni, ahova a vendégek kifejezetten és célzottan az alapinfrastruktúra szórakoztató mivolta miatt érkeznek. Emellett vendégkezelés, panaszkezelés, szervezeten belüli eseménykoordináció kivitelezése és multitasking területén óriásit fejlődtem.

Jelenlegi hivatásodat tekintsük át a SWOT analízis módszerével:

Engedj meg néhány kérdést a szakmai utaddal kapcsolatban.

Munkavégzés módja:

Szabadúszóként dolgozom. A hivatalos munkaidőm reggel 8-tól délután 4-ig tart, eddig tudok bárkire odafigyelni, aki szeretne velem érdemben beszélni.

Amiért szereted ezt a munkát:

Minden nap ad valami újat és imádom az ügyfeleim arcát, a felismeréseiknek és az elért eredményeiknek köszönhetően. Remek együttműködések születnek és kiemelkedően jó ember- és önismeret fejlesztésére. Ezek éltetnek. 😊

Hogyan jött az ötlet, hogy ezzel foglalkozz és kiépíts egy saját vállalkozást? 

Első lépésként kibogoztam, hogy a szakmai tapasztalatom, a személyiségjegyeim és a jelenlegi státuszom (két gyermek édesanyja, feleség) alapján mi az az ideális foglalkozás, amit rugalmas időbeosztásban tudok végezni. Miután kiderült, hogy miben vagyok igazán jó, egy, az üzleti szférában jártas baráti társaságban jött az ötlet – amikor kiderült, hogy aznap a vacsorahelyszínünk a 3. hely, amit értékelek a Tripadvisoron -, hogy ha ennyire megszállott vagyok, akkor ezzel kellene foglalkoznom. Annyira magamévá tettem az ötletet, hogy hazafelé a taxisnak úgy beszéltem róla, hogy Tripadvisor tanácsadó vagyok, mintha már évtizedek óta ezt csinálnám 😊. Már azon a héten megszületett a koncepció, jártam különböző üzleti reggelikre, eseményekre, ahol nagyon pozitív volt a fogadtatása és érkeztek az első ügyfelek. Azóta az eltelt egy évben közel 40 fióktulajdonossal dolgoztam együtt.

Milyen feladatokat látsz el munka közben?

Korábban mindent én csináltam, az egész vállalkozás vezetéstől a fiókregisztráción és -kezelésen keresztül a Tripadvisor folyamatos tanulmányozásáig. Szerencsére olyan segítőkész és profi szolgáltatókkal hozott össze a sors, akik túlnyúlva szűken vett területükön segítettek az indulásnál és folyamatosan mellettem állnak, ha kérdésem merülne fel. Ma már van segítségem a fiókkezeléshez is.

Melyek a legnagyobb kihívások, amelyekkel meg kell birkóznod a munkád során?

A legnagyobb kihívás az idő. Vállalkozóként bár szabadon alakítom az időmet, de a felelősség is az enyém, hogy mit kezdek vele. Az idő elfolyása ellen szigorú napirendet próbálok tartani és rutinokat beépíteni az életembe.

Honnan nyered a motivációd és a lendületed?

A lendületet abból a megszámlálhatatlan lehetőségből nyerem, ami körülvesz. Emellett rendkívül motiváló az ügyfeleim lelkesedése, valamint a csapat, akivel együtt dolgozom.

A munkád mennyire jellemez téged?

100%-ban! Középiskolában arra hajtottam, hogy megtaláljam azt a munkát, amit életem végéig szeretni fogok, ezért inkább foglalkozások voltak a fejemben, mint idegenvezető, stewardess. Aztán a főiskolán már cizellálódott a kép, rájöttem, hogy vannak a szakmának olyan részei, amelyek még nagyon újak, de annyira jók, hogy el kell terjeszteni Magyarországon. Ilyen volt pl. a turisztikai desztinációs menedzsment is, amit akkor tanultunk csak és még sehol nem volt az a hálózat, ami ma már működik hazánkban is. Utána ilyen volt a kistérségek összehangolt turisztikai fejlesztése. Ez is sok helyen gyakorlat már. Most ilyen nekem a vendégélmény javítás és a Tripadvisor is. Azt látom, hogy mennyire kell ez a szakmabeli vállalkozóknak, de még sokan néznek ufónak, de ehhez már hozzászoktam. Az előzőek is bejöttek, elterjedtek, miért ne terjedne el ez is? Véleményem szerint mindenki megérdemli, hogy kiváló szolgáltatást kapjon a pénzéért és ha ezt megkapja a vendég, a vendéglátó megérdemli az ötös értékelést. És mi más lehet a hajtóerő, mint hogy olyat csinálunk, ami az ügyfeleinknek örömére szolgál?

Ez csak munka, hivatás (több, mint pénzkeresés), vagy hobby is?

Az előző kérdésre adott válasz kicsit átvezetés ide. Természetesen mindhárom. Bár a hobby helyett a szenvedélyt mondanám. Egy hobbyt meg lehet unni, ki lehet égni benne. Ha szenvedéllyel csinálod azt, amit csinálsz, akkor csak akkor nyugszik meg a lelked, ha azt látod, hogy amiért dolgozol, az létrejön és működik. Lehetőleg jól 😊 Na, ettől még elég messze vagyunk, ezért a tűz kiolthatatlan bennem 😊

Milyen terveid vannak a jövőben?

Szeretném a tudásomat minél hatékonyabban terjeszteni, ezért nyitok az online oktatás irányába. Emellett előadásokat és workshopokat tartok különböző szervezetek felkérésére és a csapat bővülése is tervben van.

Milyen nyelveken beszélsz? Mennyire jellemző, hogy napi szinten kell használnod az idegen nyelvet?

Az idegennyelvek ismerete alapvető része az életemnek. Az első idegennyelvem a német, 7 évesen kezdtem el tanulni, valamint kéttannyelvű szakközépiskolában végeztem felsőfokúval a kezemben. Többször dolgoztam Ausztriában és Németországban, ez volt az első idegen nyelv, amin megtanultam gondolkozni. Az angol az egyértelműen következett második nyelvként, majd a főiskolán középfokú szintig tornáztam fel nulláról az olasz nyelvet, ami igazi szerelem volt az első órától. Minden munkahelyemen alap volt a nyelvismeret és annak használata és a vállalkozásomban is napi szinten használom, hiszen külföldi anyagokból tanulok, a Tripadvisor is alapvetően angolul közli az újdonságokat és az értékeléseket is ezeken a nyelveken válaszoljuk meg a fiókkezelés keretében.

Kinek ajánlod ezt a pályát? 

A turizmuson belül nagyon sok lehetőség van, de minden benne dolgozóban kell lennie egyfajta alázatnak a vendég iránt. Fontos! Nem megalázkodni kell, hanem egyszerűen elfogadni, hogy a vendég fizet és ha neki van valamilyen észrevétele, akkor azt kezelni tudni kell. Magyarán: akkor lesz munkánk, ha a vendég elégedett velünk. Az alapvető segítő szándék és a pozitív attitűd elengedhetetlen, hiszen enélkül nagyon gyorsan ki lehet égni és be lehet savanyodni ebben a szakmában. Egy közvetlen, kedves hozzáállással bárkit le tudsz venni a lábáról, de nem kell túltolni. Számtalan alkalommal szolgáltam ki pl. híres embereket és ők is akkor voltak a leghálásabbak, ha látták rajtam, hogy emberként és nem celebként kezelem őket. Jól kell beszélni nyelveket és nagyon alaposan kell tudni a „termék” minden apró jellemzőjét, legyen szó akár ételről, egy desztinációról vagy szállodai szobáról.

Ez a szakma nem való az analizáló, nagyon introvertált embereknek, és olyanoknak, akikben ég a vágy, hogy minden áron bebizonyítsák az igazukat és övéké legyen az utolsó szó.

Általad ismert lehetőségek azok számára, akik követnének ezen az úton

A turizmus bármely területén is helyezkedjen el bárki, itt hatványozottan igaz, hogy meg kell mászni a ranglétrát. És nagyon érdemes is! Hiszen, ha szállodaigazgatóként sosem kellett konfrontálódnod egy vendéggel és nem tudod, hogyan működnek belülről az egyes részlegek, akkor nem várhatod el a beosztottjaidtól sem, hogy vendégközpontú legyen a hozzáállásuk. Vezetővé válni nem képzettség, hanem idő és tapasztalás kérdése.

Én alapvetően nagyon sokat tanultam a külföldi tartózkodásaim és munkáim alatt, mert mindig volt szakmai célom velük. Mindig az aktuális érdeklődésemnek megfelelő munkákat vállaltam el, hogy abban tudjak fejlődni, ami a legizgalmasabb számomra, és így tudták a munkáltatóim is a legjobban hasznomat venni. Így nem mentem el Olaszországba egy évre, mert bár gyakorlatilag ez lebegett a szemem előtt a második olaszórától kezdve, de szállodában már dolgoztam és a mérleg másik serpenyőjében egy profi turisztikai desztinációs menedzsment szervezet volt Németországban. Németország mellett döntöttem, ahhoz viszont, hogy jó döntést hozzak már kellett dolgoznom szállodában, hogy ezt tudjam 😉

Tehát a kulcs: lehet fesztiválozni egész nyáron, de ha azt egy pult mögül teszed, már akkor is tapasztalsz valamit, amit később felhasználhatsz – és jó esetben még a zenét is hallod 😉 Én minden nyáron dolgoztam valahol: hol külföldön felszolgáltam, hol a szüleim zöldségesében, hol egy utazási irodában, hol egy szállodában recepciósként. Nagyon fontos a saját tapasztalat ahhoz, hogy el tudd dönteni, ezen a szép szakmán belül is mi az, ami igazán neked való. Mert teljesen más motiváció kell egy utazási irodai referensnek és egy felszolgálónak, egy szállodai recepciósnak és egy rendezvényszervezőnek, egy desztinációs menedzsernek és egy stewardessnek. A fejlődéshez kíváncsiságra van elsősorban szükség. Hogy ne elégedj meg egy szűk szegmensben szerzett tudással, hanem mindig keresd az érdeklődésednek megfelelő új irányokat és törekedj arra, hogy legyen lehetőséged kipróbálni magad a megszokottól eltérő területeken is.

A kiemelt fotót Őzse Attila készítette.