Szaniszló Katát fiatal kora ellenére, megdöbbentően bölcs vezetőként és hiteles szakemberként ismertük meg a vele készített interjú során. Minden sorát ajánljuk azoknak az ambíciózus fiataloknak, akik hisznek a kemény munka erejében és szeretnének jó példát látni ennek megtérülésére. Kata hivatása iránti szenvedélye és dicsérendő munkamorálja fenyegető, mert lázba hoz, úgyhogy óvatosan olvassátok!

Hány éves vagy?

32.

Mi az az egy szó, amivel jellemeznéd magad?

Céltudatos, kitartó, maximalista. Ez három, de lejjebb meg is indokoltam mindegyiket.

Legnagyobb büszkeséged?

A férjem és az ANASH.

Mivel foglalkozol?

Egy online marketing vállalkozást, az ANASH-t vezetem, ezen belül pedig adatokra épülő digitális stratégia tervezéssel és integrált kampányokkal foglalkozom.

A munkám adatelemzéssel kezdődik, amikor mérések és tesztek alapján, a kapott adatokat strukturált halmazokba rendszerezem. Ezen adathalmazok tartalmazzák például a fogyasztói magatartásokat, döntési stádiumokat, a forgalmi mutatókat és trendeket, a konverziós arányokat, a felhasználói élményt, valamint az online marketing csatornák összetételét és hatását. Ezekre és még számos inputra  alapozva határozom  meg az insight, vagyis betekintés alapú digitális stratégiát, amely részletekbe menő és pontos tervet tartalmaz az integrált kampányok felépítésére, a csatornák kialakítására és a többlépcsős elköteleződés tervezésre vonatkozóan, melyek hatékonyan fogják majd támogatni az értékesítési és online kommunikációs folyamatokat. Mindeközben természetesen  mindent mérünk és visszamérünk és így folyamatosan visszacsatolást kapunk a munkánk eredményeiről, ezáltal az értékéről is.

Hol tanultál? Mikor végeztél?

2009-ben végeztem közgazdász szakon, rendezvényszervező szakirányon a HJF-en (ma Edutus Egyetem), de végül nem a rendezvényszervezés lett a szenvedélyem.

Miért volt hasznos a képzés?

Sokat tanultunk a márkázásról, a reklám fajtákról, a fogyasztói szokásokról és gyakran voltak olyan feladataink is, melyek során már marketing terveket kellett összeállítanunk. Bár a marketing és köztem nem alakult ki első látásra szerelem, az utolsó évben egycsapásra kezdtek összeállni a tanultak és már nem volt kérdés bennem, hogy pontosan milyen irányba induljak el. Már akkor is, a későbbi vállalkozásalapításnál pedig már kifejezetten jól jöttek az üzleti alapismeretekre épülő tantárgyak, mint a statisztika, pénzügy, üzleti kommunikáció.

Hasznát veszed-e az iskolában tanultaknak a jelenlegi szakmádban?

A rendezvényszervezésnek nem igazán, a marketinges tantárgyaknak pedig inkább csak közvetetten élvezem a hasznát, mert az online marketing akkor – 12 éve – nemhogy gyerekcipőben nem járt, még meg sem született igazán. De hogy pozitív példát is említsek, a statisztikai valamint a pénzügyi mutatószámokat, mint például a ROI minden nap alkalmazom a munkám során.

Ossz meg egy tévhitet a szakkal/szakterülettel kapcsolatban!

Azonnali eredmények várhatóak. A digitális marketingnél alapvetően egy hosszútáv futásra kell készülni, és nem egy gyors sprintre. Jól felépített stratégiával, lépcsőzetes építkezéssel és egymásra épülő folyamatokkal tudja igazán meghozni a gyümölcsét. Természetesen ehhez idő, türelem és folyamatos mérések, elemzések szükségesek.

Térjünk ki egy kicsit a korábbi szakmai tapasztalataidra! Arra kérünk, oszd meg a mostani hivatásodhoz kapcsolódó legrelevánsabb munkatapasztalataid:

Az első komolyabb munkámat 24 éves koromban kaptam, ahol egy olasz étteremhálózat senior marketing managere voltam. Több mint 10 üzlet és a házhoz szállítási divízió online marketing kommunikációjáért feleltem. E mellett pedig webfejlesztő – webdesigner suliba jártam, mert érdekeltek a különböző programnyelvek és kíváncsi voltam mi zajlik nemcsak a frontend, hanem a backend, vagyis a fejlesztői oldalon.

Ezután kaptam egy olyan lehetőséget, amit nem tudtam visszautasítani, ám inkább a hagyományos marketinghez és kereskedelemhez volt köze és csak érintőlegesen az online marketinghez. Az ország egyik legnagyobb bio és reform élelmiszeráruház, retail divízió marketing vezetője lettem, ahol a teljes arculatváltás és a kiemelt termékek márkaépítésén kívül a marketing folyamatok ki- és átalakításával is foglalkoztam. Izgalmas volt és tetszett az egészséges életmódhoz köthető tevékenység, de éreztem, hogy nem ez az én igazi utam, ezért a munka mellett iskolába és képzésekre jártam.

Az előző két munkahelyemen sokat dolgoztam ügynökségekkel és bár vonzottak az ügynökségek, ügynökségeknél sosem helyezkedtem el. A vállalkozóvá válásom kezdetén szabadúszóként több ügyfél külsős alvállalkozója és egy kreatív reklámügynökség PPC szakembere is voltam. Pár éven belül ebben a sokszínű megbízói környezetben annyi tapasztalatot és tudást szereztem, hogy megalapítottam a saját vállalkozásomat,  az ANASH-t. Immáron 5 ember dolgozik az ANASH csapatában és partnereink közt KKV szereplők, multinacionális cégek, kereskedők és szolgáltatók is megtalálhatók, az FMCG szektortól, a pénzügyi vállalkozásokon át a vendéglátóipari, az egészségügyi és szépségipari cégekig.

Jelenlegi hivatásodat tekintsük át a SWOT analízis módszerével:

Engedj meg néhány kérdést a szakmai utaddal kapcsolatban.

Munkavégzés módja:

Rugalmas a munkaidőm, amelyet én osztok be. Viszont a rugalmas munkaidő esetünkben azt jelenti, hogy sosincs vége a napnak, ha nem húzol egy határvonalat. Itt nincs olyan, hogy kicsengettek vagy péntek 4 óra és kikapcsolom a gépet és hétfőig rá sem nézek a leveleimre. Van hogy 12-14 órákat dolgozom, hétvégéken is, és a nyaralásokról sem hiányozhat a laptopom, a telefonom.  De nem panaszkodom, hiszen azért csinálom mert, élvezem.

Amiért szereted ezt a munkát:

Szeretem a változatosságot és azt, hogy párhuzamosan dolgozom egyszerre több szektorban és több piacon. Minden napra jut egy új kihívás, sohasem unatkozom. Boldogsággal tölt el partnereink sikeressége és eredményessége. Látni azt, hogy honnan indultunk el és hová jutottunk velük, hogy a növekedéshez és sikerességhez mi is hozzájárultunk.  Szeretem a csapatot, ami körülvesz. Nemcsak magasan képzett szakemberek, hanem megbízható, felelősségteljes és lelkiismeretes emberek alkotják, akikre akkor is számíthatok, ha érdemi szakmai vitára, vagy ha támogatásra van szükségem.

Hogyan találtál rá erre az útra?

Mindig is tudtam, hogy egyszer saját vállalkozásom lesz. Egyszerűen ez vagyok én, ez az én terepem. Ez biztosan annak is köszönhető, hogy gyerekkoromban a szüleimnek saját cége volt, amiben nagyon keményen dolgoztak. Vonzott ez a világ, de azt is láttam, hogy rengeteg munkával és idő- energia befektetéssel jár.

Milyen egy átlagos napod? Milyen feladataid vannak?

Általában nincs két egyforma napom. A munkám folyamatos pörgést és proaktivitást igényel. Vagy az ügyfeleknél vagyok, ahol riportálom az eredményeket, kitaláljuk a következő havi aktivitásokat, vagy az irodámban adatokat elemzek, stratégiákat és kampányokat építek fel vagy a kreatív szövegírót, a UX designert, a fejlesztőt és a SEO-s munkatársat segítem helyben vagy virtuálisan.

Melyek a legnagyobb kihívások vezetőként, amelyekkel meg kell birkóznod a munkád során?

Én vagyok a kapocs a mögöttem lévő csapat és az ügyfelek között, így sok esetben 5 ember munkáját prezentálom. Meg kell találni az egyensúlyt, hogy az ügyfél is elégedett legyen és a csapat is szívesen dolgozzon az adott projekten (ne legyen kiégés). Fontos, hogy az ügyfelek is megbízzanak abban, amit javaslunk, hogy a közös munka eredményes lesz. Ami fontos és ehhez ragaszkodunk, hogy lehetőség szerint olyan feladatot vállaljunk csak el, amellyel tudunk azonosulni és tudunk hinni benne.

A vezetővé válás is egy folyamat, ahol rengeteg új szituációban találod magad és olyan készségeket kell elsajátítanod, amiket eddig nem nagyon használtál. Folyamatos kihívások előtt találod magad, amiket le kell küzdeni, mégis egy nagyon jó dolog, hiszen a személyiséged  is folyamatosan fejlődik általuk. Nagyon fontosnak tartom, hogy mindenért amit mondunk, teszünk teljes körű felelősséget vállaljunk. Vezetőként számomra alapvető fontosságú, hogy a tetteinkért és a csapat teljesítményért is felelősséget kell vállalni.

Egy ilyen folyamatosan fejlődő iparágban, elkerülhetetlen az állandó tanulás. Te hogyan képzed magad és teszed aktuálissá a tudásod?

Hérakleitosz szerint, semmi sem állandó, csak a változás maga. Ezt kb 2500 éve mondta és a mi szakmánkra, a digitális marketingre ez a 21. században kétségkívül maximálisan igaz. Folyamatos változásban vagyunk,a hirdetési eszközök, a csatornák, a technikai megoldások és persze az algoritmusok is állandóan változnak, ezért a mindennapjaimból nem hiányozhat a folyamatos önképzés. Külföldi blogokat olvasok, vlogokat nézek és negyedévente elmegyek az általam nagyra tartott mentorok gyakorlati továbbképzéseire. Ezenfelül fontosnak tartom kiemelni, hogy tudni kell alkalmazkodni az ügyfelek változó igényeihez, továbbá rugalmasnak és nyitottnak kell lenni, hiszen tőlük is rengeteget lehet tanulni.

A munkád mennyire jellemez téged?

90%-ban. Maximalista vagyok, ami az életem minden területén megmutatkozik. Mindig, mindennel kapcsolatban azon gondolkodom, hogyan lehetne még jobbá tenni. Ezentúl kiemelném még a megbízhatóságot és a transzparenciát, melyek hozzásegítenek ahhoz, hogy az üzleti kapcsolataimat a természetes, őszinte és nyílt kommunikáció jellemezze, melyben magától érthetődő, hogy ha valamit nem értünk, kérdezhetünk. A maradék 10%-ot megtartom a családomnak és a barátaimnak.

Ez csak munka, hivatás (több, mint pénzkeresés), vagy hobby is?

Munka – hivatás – karrier, nekem ez a három egység jelenti az ANASH-t. Régen a hobbyt is ide soroltam, de mára már teljesen külön választottam. Számomra a hobby az, ami kikapcsol, lelassít és segít teljesen más irányba terelni a gondolataim. Nekem ezt nyáron a vízi sportok és az utazás adja meg, télen pedig a snowboard segít benne.

Milyen terveid vannak a jövőben?

Szeretnék még több nemzetközi ügyféllel együttműködni, hiszen ez mindig nagyon innovatívan és izgalmasan hat ránk. Továbbá a korábbi jó tapasztalatok után szeretnék szakmai előadásokat tartani, a jövő generáció fejlesztéséhez és a szakma rejtelmeinek elsajátításához segédkezet nyújtani.

Milyen nyelveken beszélsz? Mennyire jellemző, hogy napi szinten kell használnod az idegen nyelvet?

A napi munkámhoz elengedhetetlen az angol, az alkalmazott  szoftverek és a használt felületek is angol nyelvűek , illetve a meglévő nemzetközi ügyfelünkkel is angolul kommunikálunk.  Én a privát életemben is sokat filmezek, olvasok angolul.

Kinek ajánlod ezt a pályát?

Olyan újdonságokra nyitott, kreatív és analitikus gondolkodású embereknek, akik jól értik a digitális viselkedés pszichológiáját is. Nyitottnak kell lenni a jövő innovációira, kész az életen át tartó tanulásra és kíváncsi a technikai újításokra. Viszont kellően agilisnak, kitartónak és humánusnak is kell lenni ahhoz, hogy egy saját vállalkozás keretein felelősséggel, szakértelemmel és kellő kooperativitással tudjon egyszerre az ügyfelek és a csapat előtt is hiteles maradni.

Ezt a szakmát és a saját vállalkozást annak nem ajánlom, akiknek a teljesítménye mások dicséretétől függ, aki nem tudja beosztani jól a saját idejét és aki nem elég célorientált és szorgalmas.

Általad ismert lehetőségek azok számára, akik követnének ezen az úton:

Itt néhány jó tanácsot osztanék meg, aminek én nagyon örültem volna, ha a pályám elején valaki elmondja nekem:

Tanulni kell. Keress egy olyan szakot, ahol együtt van jelen üzleti ismeret, kommunikáció és analitika. Iskola alatt és után is dolgozz ügynökségnél és a KKV szektorban is. Kezd legalulról, menj végig azon a bizonyos ranglétrán, hogy átlásd az összes feladatot és folyamatot. Válassz egy vagy több mentort, akire felnézel és tudsz tőle inspirálódni. Emellett pedig folyamatos továbbképzések, önképzés, külföldi szakértői blogok és esettanulmányok olvasása, vlogok követése is kötelezően ajánlott. Nyitottnak kell lenni az új élményekre, nem szabad hagyni, hogy a kudarcok letörjenek, tanulni kell belőlük és kihívásként kell állni az akadályok előtt. Olykor kockáztatni kell, ki kell mozdulni a komfortzónánkból, mert csak így tud tanulni és ezáltal fejlődni az ember. Dolgozz keményen, próbáld meg az összes projektből és magadból is a legtöbbet kihozni, hiszen egy szakembert az eredményei tesznek hitelessé és sikeressé.

 A kiemelt képet Kárász Karolina készítette.